(Про осьобльивосьтї Еньерґоінхвормаційних Вібрацій для даної рубрики див. у відтвореннях «Проєкцій зі Задзеркалля» і «Одухотворення Сьвічада» Архетипу «ПАСІОНАРІЙ» за статтею «ШТУРВАЛЬ ЗО́РЯНОГО МАХОВИКА ДОЛЬИ УКРАЇНИ»)
Історія, тьеорія
Публїкація фраґментів моноґрафійи Карпуна А.Л.
“Осьнови Духовного Озьдоровльення Українсьтва”
Історико-тьеоретичні передумови виникнення реґіональної
Української Традиційи Духовного Озьдоровлювання
Роздїль І – Етноґенетична еніольоґія Української Духовносьтьи
(Від «Початку всїх Початків до Всьесьвітньої Потопи...»)
5. Стан Духовносьтьи по Українських Дїяспорах) Сьвіту
(На прикльаді Канадїйської Української Громади)
(Початок)
Від грудня 1993 до червня 1994 року я перебував у Канадї в якостї госьтя за приватним запрошеннєм Федо́сова Юрія Віталїйовича – мого стри́єчного пльемінника.
Якраз на сю пору миенї КДІКом (Київським державним інститутом культури, який, згодом – перейменований у КНУКіМ – Київський Національний унїверситьет культури і мистецьтв М. Попльавського) бульа надана наукова відпустка для завершення дисертаційи – «Формування навичок педагогічного керовницьтва гуртамеи українського народнього співу».
І я, окрім закінчення згаданої наукової працї під час даного урльо́пу (сьвоїх вака́цій), ше плянував:
– дослїдити стан збереження в Канадї народньої української музичної культури;
– нальагодити науково-творчий контакт із педагогічної співпрацї катедри Українського музичного фолькльору й етноґрафійи КДІК та катедри Української культури й етноґрафійи ім. Гуцуляків Альбертського унїверситьету в Едмонтоні;
– здїйснити апробацію науково-методичних і практичних рекомендацій моєї моноґрафійи «Осьнови Духовного Оздоровльення Українсьтва» публїкаціямеи, виступамеи перед працьовникамеи культури, осьвіти, а також – апробува́ння практикою Духовного Цїльитьельсьтва народнїми (традиційними) мето́дамеи від Благочестя;
– ознайомити ся з осьобльивостямеи Духовносьтьи в Українській Дїяспорі (на тьеренах Канади).
За осьтаннїм роздїльом плянів я мав з’ясувати:
1. Про якість Віри в Бога Українцїв у Канадї.
2. Про наявність Духовносьтьи в Них.
3. Про настрої в Українській Дїяспорі Канади шодо питань взаємодопомоги та співпрацї з Українцямеи України на ниві Соборної Духовносьтьи.
4. Про потьенційні можльивосьтї у сїй Справі Української Громади за Рубежем.
На протязї пів року перебування в Канадї я спількував ся з богатьма тамтешнїми Українцямеи, відвідував сльужби в храмах ріжних конхвесій та займав ся виконаннєм, намічених мною на сю періоду, плянїв.
Тодї я мисльив так, шо в Українських Громадах за Кордоном зібральи Ся Кращі з Кращих Українцїв, які за умов маоськовитського переслїдування і нищення Українсьтва в Українї зумільи втекти крізь Вельикодержавну «Зелїзну Запо́ну».
Та –зберегльи Зольотий Елїтний Хвонд Сьвоєї Наційи.
Набульи Вльасною працьею – бізнесових умінь, матьеріяльного досьтатку. Та натепе́р, кольи Вкраїна стальа т.зв. «незалежною» державою, Вони могльи би Їй (покалїченій совітським етноцидом) допомогти Вльасним досьвідом менеджерсьтва, спонсорсьтвом, у поверненні Їй Національного Духу та Культури, Чистої Мови Предків тощо.
Мої думки навіювальись іше й тьеоретичними джерельамеи з феномену Української Дїяспори.
Зокрема – такими описямеи:
В історії української еміґраційи просьтежують ся два осьновних напрямки, кождий з яких має кілька хвиль.
За вектором їйи (еміґрацію) умовно подїляють на Східню і Західню.
Східня Дїяспора утворювальа ся шляхом пересьельення Українцїв до внутрішнїх ґуберній Роусїйської імперійи, пізнїйше – до республїк кольишнього СРСР.
Вона налїчує біля 10 млн. осїб.
Поодинокі міґрації – зафіксовані ше у XVI ст., кольи українські козаки разом із роусїйськими зьемльепрохідцямеи осьвоювальи просьтори Сибіру, Дальекого Сходу, Камчатки та Чукотки.
Масові ж пересьельення мають більш визначений час та ґрунтовнійші мотивування.
До Східньої Дїяспори слїд зальучити й Українцїв Берестейщини, Кубаньи, Приднїстров’я, з окру́ги Курського,тощо…
До Неї треба включити й окремі вкрапльення народу з України до насьельення Прибальтики, Моаськви та Санкт-Петьербурґу, і цїлї етнічні райони в Башкирії, Закавказзі, Казахстані та Середнїй Азії, де у 20-ті роки утворильа ся т.зв. «Сїра Україна», і вельикий кльин у Сибіру та на Дальекому Сходї, шо дїстав назьву «Зельена Україна».
До Західньої Української Дїяспори (понад 5 млн. осїб) слїд додати й Українцїв Хольмщини, з краю Перемишля, Надся́ння, Підляшшя, Пря́шівщини, Мараморо́щини та Суча́вщини; давнї компактні утворення в Угорщині, Югосьльавії, Австрії, Нїмеччині; етнічні вкрапльення до насьельення Вельикобританїйи, Франційи, Італїйи, Бельгійи та иньших европейських країн; а також – суцїльні райони (навіть провінції) у Канадї, США, Арґентині, Австралїї.
Кількісна характьеристика Західньої Дїяспори виглядає нинї таким чином.
У США проживає бльизько 2 млн. осїб (польовина з яких – у штаті Пенсильванїя), до 20 % – у штатах Нью-Джерсї, Нью-Йорку, меньше – в Мічиганї, Огайо та Коннектикуті. Серед них спосьтерігаєть ся стійка тьенденція до збереження національних цїнносьтьей (зокрема – мови).
У Канадї мешкає бльизько 1 млн. Українцїв. Із Них (2,3%) – переважно у провінціях Манітоба, Саскачеван, Альберта, Онтаріо). Там створені національні громадські орґанїзації, школьи, віддільення унїверситетів. Українська Дїяспора в Канадї також прагне зберігати національні традиції.
Подібне спосьтерігаєть ся і в иньших країнах, проте – у меньш відчутних проявах: в Арґентині та Бразилїї мешкає (прибльизно по 300 тис. Українцїв), у Параґваї (понад 10 тис.), Венесуелї (понад 4 тис.), Уруґваї (10-15 тис.), Австрії (понад 5 тис.), Бельгії (4 тис.), Вельикобританїї (понад 30 тис.), у Данїї, Іспанїї, Грецїї, Італїї, Люксьембурзї (прибльизно по 1 тис. осїб).
Осьобльиве місцье серед країн Української Дїяспори займає Югосьльавія.
Українські пересьельенцї (нинї їх налїчуєть ся бльизько 36 тис.) перебральи ся до Воєво́дини ше у XVIII ст., утворивши у місті Руський Керестур сьвій значний осьередок.
Ше давнїйша Українська Дїяспора – у Больгарії.
Українцї почальи прибувати до Неї ше у IX-X ст. – ченцї, купцї, студьенти, а гольовне – викльадачі Київо-Могилянської акадьемійи, котрі започаткувальи там традицію викльадання курсів з актуальних гуманїтарних пробльем.
Пізнїйше в числї таких просьвітників був видатний письменник, учений та громадський дїяч Михайльо Драгоманов.
У 1989 р. із загальної кількосьтьи Українцїв по всьому Сьвіту (51,9 млн.) 37,4 млн. проживальо в Україні, 11 млн. – у республїках СРСР, 853 тис. – у зарубіжнїй Европі, а в країнах Америки – понад 2,5 млн.
Масового характьеру процьес міґраційи набув на зльамі ХІХ-ХХ столїть. Його прийнято дїльити на ЧОТИРИ ХВИЛЇ:
Перша – з осьтанньої чвертьи ХІХ ст. до початку Першої Сьвітової Війни [під назьвою – «Трудова»][1];
Друга – за періоди між двома сьвітовими війнамеи [«Інтьельектуальна»][2];
Третя – після Другої сьвітової війни [«Полїтична»];
Четверта – з часу прогольошення т.зв. «Незалежної» України у 1991 роцї й поднье́сь [під назьвою – «Заробітчанська»][3].
Українська Дїяспора – розсїяна по всьому Сьвітови. Вона є – могутнїй етнічний Кущ, Котрий живить Ся культурою матьеринського реґіону – України.
Одначе – на практицї мої уявльення виявильи ся, в осьновному, примарними.
Та воно й природньо, бо, либо́нь, – скльадно [та навіть – го́дї (ве́и́ключено)] бути імміґра́нту рівночасно громадянином одної держави й – патріотом иньшої.
Про реальний сучасний стан речей говорив і представник Першої хвилї українських еміґрантів Пан Маркусь[4]. Він радив Україні покльадати Ся (у Вельикій Справі розьбудови сьвобідної держави) – льише на Себе. Позьа надїєю на закордонне Українсьтво, оськільки сьогодняшня Дїяспора вже иньша: «Я бачу це по своїх дітях. Вони інакше думають. Це прагматичні люди, які практично дивляться на свою кар'єру, на своє ставлення до України. Україна для них – це земля батьків, якій варто симпатизувати. Але це не їхня країна. Така доля усіх еміґрацій, і ми маємо ставитися до цього з розумінням. Україну повинні будувати українці (в Україні)».
Тиепер я в)же розьумію, шо від того – як проходитимуть етнокультурні процьеси в Україні, боагато в чому також – зальежатиме житїє Української Дїяспори: як Східньої, так і Західньої. А допо́ки...
При першій зустрічі з Українцямеи в автокехвальній цьеркві, шо – в Ontario [Etobicoke, Toronto] миене́ оточильи вельиким тїсним ко́льом парахвіянеи й почальи розьпитувати (насамперед) про те – як почуває сиебе́ президьент (тодїшнїй) Пан Л. Кравчук. Замісто відповідї я показав Їм вельикого пальця. Сье визьвальо у присутьнїх зацїкавльення. А кольи почав розьповідати про пусті польицї у маґазинах і про конкретне гірке житїє в Україні, враз усї від ме́не повідступальи і я льишив ся сам (на одинцї).
Иньшим разом мої сусїди (за госьтьовим помешканнєм) розьповідальи, шо в них був гарний ксьондз (греко-катольицького храму там само – в Ontario [Etobicoke]). Та після його смертьи був присльаний иньший зі Львова. На сьвоїй дебю́тній проповідї о́ний говорив про бідування якоїсь боагатодїтної удови в сьиелї на Львівщині. І просьив зібрати пожертву на допомогу їй грішми. З того часу його сльужби перестальи відвідувати посьтійні (в минульому) прихожанеи.
– Чому ми маємо з кимсь дїльити ся? Сьвої мілїони ми заробильи тяжкою працьею. Най – льиежать наші кошти лєїпше в банках.
При льистуваннї з катедрою Української культури та етноґрахвійи ім. Гуцуляків я дізнав ся від їйи завідуючого Пана прохвесора Андрія Нагачевського та – їйи прохвесора Пана Богдана Медвідського, шо моя пропозьиція стосовно відкриття у них нашої хвілїйи катедри музичного фолькльору й етноґрафійи КНУКіМ для наукового комплеьксного поєднання ве́и́вчення студентамеи Канади та України мовного (лїтьературозьнавчого) і фонового (музикозьнавчого) аспектів українського фолькльору визнана цїкавою та привабльивою. Сьвою ґрунтовну (об’ємну) офе́рту (пропонуваннє) я підкріпив викльадкою конкретних взаємовигод (із 8-ми пунктів).
Алье їйи виконаннє, на жаль (за Їхнїми твердженнямеи) – позьбавльене фінансової можльивосьтьи.
Вони згодні обмінювати ся льише науково-методичними розьробкамеи. А чи буде якась користь від сьего, кольи відсутьня практична педагогічна співпраця, для якої й призначені отсї науково-методичні розьробки?.. Певно, шо – нї.
Сумно передавати далї й иньші маркі́тні (печальні) дьеталї, які схвормувальи мої зажурльиві враження від пів річного спількування з вельикою кількістю представників Української Громади в Канадї.
Перед самим від’їздом назад – в Україну миене́ запитувальи пацієнти моєї цїльитьельської практики:
– Пане Е́нетоль, по́цо ти покидаєш нас? Твої озьдоровчо-лікувальні народнї мето́ди ми оцїнюємо досьтойно. Вони принесльи би тобі твій перший мілїон шонайбільше за два-три роки...
І я їм відверто одповів (хоча, за їхньою загальною реакцією, бульо видно, шо миене́ зовсїм мальо хто зрозьумів):
– На початку перебування в Канадї у ме́не бульи мислї тут льишити ся. Та, після озьнайомльення зі специхвікою статусу еміґранта у вас і осьобльивосьтямеи вашого житїя, переконав ся у зьворотньому.
У вас панує сонне царсьтво. «Фізична» («Пльотьська»), Душевна (Емоцїйна) й Духовна (Ментальна) Іпосьтасї Громади – приспані хвінансовим благопольуччєм. Спить бізнес. Ви відвикльи трудитись і вважаєте для себе будь-яку працю зайвою. Лїтьература й мистецьтво знаходять ся на примітивному рівнї. Духовність – обмежена релїґійним обов’язьком віддавати десятину сьвоїх хвінансових досьтатків на утримання храмів.
Під час найзначнійшого сьвята – Вельикодня в нас у храмах збираєть ся стільки людей, шо льедь поміщають ся усьередині та окіль цьеркви. Й утримуєть ся цїльодобово така їх кількість.
У вас же (сам бачив), приміром, у найбільшому Правосьльавному Храмі Торонта на Сьей День зібральо ся аж 15 чольовік. Запльатильи по $20 за посьвячення Паски й розїйшльи ся. Можльиво й оправдане (десь – на підсьвідомому рівнї) таке відношеннє до – спотвореного фарисьеямеи Вчення Ісуса Хреста і – проповідуваного нинїшнїми сьвященикамеи. Па́ки чому тодї терпляче до такої хвальсифікаційи відносять ся канадїйські мирянеи?
Якшо я льишу ся в Канадї, то через деякий час перетворю ся на таких само як і ви – законсервованих у сьвоєму стані.
Навіщо усье житїє привчав сиебе́ до посьтійної продуктивної працї, от)римував музичну осьвіту і пощо взяв у Госьпода Його Дар Духа Сьвятого – Цїльитьельсьтво?
Маю повернути ся додо́мов, туди, де ся народив та мушу са́ме там (серед диявольського моаськовитського пу́та) пронести сьвого Хреста, виконуючи покльадену на ме́не Богом Зьемну Місію...
Мінорну оповідь про Українську Дїяспору Канади хочу завершити мажорно.
У провінції Ontario миене́ всье ж таки озьорив (осяяв) і зігрів оде́и́н Сьвітльий Промінь від Українсьтва. Сье спількування з Істинно Вельиким Українцьем (Пасіона́рієм Української Культури). У Канадї Його ше назьивають – Вельикий Маестро. Йдеть ся про Пана Василя Кардаша́. Нинї – Царсьтво Йому Всьевишнє. А тодї Він був Керовником і Дириґентом орґанїзованих Ним Мольодїжних Ансамблїв (дївочого хору «Льевада», чольовічого гурту «Оріон» і духової оркестри «Аванґард» із юними барабанщикамеи та хванхваристамеи), Мистцьем, Музикантом, композьитором, фільольоґом, Маґістром гуманістики, відзначений (ушанований) боагатьма Почесними Ґрамотамеи, медалямеи та найвищою нагородою – Орденом Св. Григорія Вельикого.
Пана В. Кардаша я зустрів із Його дружиною (посьтійною Супутницьею, найпершою Порадницьею й Помічницьею) – Панї Льарисою Карда́ш (Хоменко), яка вольодїє винятковими орґанїзаційними здїбносьтямеи, має чудовий Художнїй Смак.
Удвох Вони самові́ддано (на подви́жницькому запалї) відшукувальи по всїй Канадї українські співочі й музикальні тальан)ти та зальучальи їх до, згаданих више, Ансамблїв, використовуючи СЬВІЙ унїкальний комунїкативний хист і ВЛЬАСНІ кошти.
Цїкаві бесїди з Ними, а також посьильна участь у Їхнїй Мистецькій Справі розьширильи мої знання зі справжньої автьентичної української національної мови та – сьвітосьприймання у схвері всьезьемного масонського управлїння (панування).
Вони допомогльи миенї́ зьв’язьати ся з Паном Богданом Стебельським для сприяння вльаштуванню публїкаційи в ґазьеті «Наша мета» моєї статті «Гольос із України».
Уберегльи від спокусльивої пропозьиційи ректора Музичного інституту Українського Хвестивалю – Паньи Марти Барабаш (Кравцїв) віддати Їй сьвої польові записї (близько 3000 розьшихврованих зразків) музичного фоль)кльору Стьепової України (для видання їх).
– Сам видавай вльасну нотну збірку. Бо ти отримаєш од будь-яких видавцїв гонорар біля пару тисяч доля́рів, а вони за твій скарб – мілїон.
Проте я назавжди запам’ятав ше й такі крильаті хврази Пана В. Кардаша́: «На Українстві заробляти – великий гріх. Тому, либонь, Бог і застерігає (уберігає) від сьего праведні Душі».
Да́не альтруїстичне Кредо Пана В. Кардаша́ контрастує з житїєвою позьицією переважної більшосьтьи Українцїв Канади. І сье – ба́нно (шкода́).
Пан Василь Карда́ш і Панї Льариса Карда́ш (Хоменко)
[1]Першу хвилю української еміґраційи історики назьивають – Трудовою. Адже в отсю пері́оду осьновним мотивом виїзду людей за Кордон був пошук більш придатних умов для працьи. Боагато українських еміґрантів вважальо, шо виїжджають на заробітки тимчасово, алье житїє розьпорядильо ся инакше. Типовим українським еміґрантом того часу був самотнїй мольодик, бідний, мальоґрамотний, із відсутьньою квалїфікацією, готовий працювати чорньоробом.
[2]Після тего, як закінчильа ся перерва, викльикана Першою Сьвітовою війною, з 1920-го по 1930 рік за Кордон ри́нульа друга хвиля українських еміґрантів. Ся хвиля отримальа назьву Полїтичної еміґраційи. Сьего разу Батьківщину покинульи і сьиелянеи, і робітники, представники інтьелїґенційи, ветьерани армійи Української Народньої Республїки.
[3]Українцї четвертої хвильи еміґраційи – інтьельектуальні, творчі, патріотичні – підхопильи естахвету попередників.
[4]Василь Маркусь – один із найвидатнійших представників Закарпаття в Українській Дїяспорі США. За хвахом – юрист і полїтольоґ. Викльадав полїтичні науки в унїверситеті Лойольа (Chicago). Громадський дїяч і публїцист. Пересїчному Українцьеви Він знайомий як чльен редкольеґійи 11-томної «Енцикльопедійи Українозьнавсьтва». Сього дня Василь Маркусь – гольовний редактор 7-томної «Енцикльопедійи української діяспори».
***
(Продовженнє – далї буде)