Продукування житїєвої еньерґійи.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Реферат: Концепція людини: підходи і тльумачення /сторінка 2.
Автор – анонїмний
www.br.com.ua <Реферати українською> Філософія
(http://www.br.com.ua/referats/Philosophy/115321-2.html)
У якостях людини знаходимо три гранї їйи сутьносьтьи – природню, соціяльну й духовну. Зауважимо, шо сье – найбільш об'ємний підхід до визначення людини, які також, в тій або иньшій мірі, з акцентом на те чи она́ке нача́льо, вказують на природнє, соцїяльне й духовне коріннє людини – як Усьельенського Явища.
Однак, слїд згадати, що з названих трьох сутнісних начал людини в попередній період розвитку вітчизняної науки відверто ігнорувалось первонача́льо – джерело духовне і акцент періодично переносився то на біологічну, то на соціальну основу людини. Людина вважалась або біосоціальною істотою, що означало первинність природного щодо соціального, або істотою соціоприродною, що утверджувало пріоритет соціального над біологічним. Але в обох випадках духовне включалось до складу соціального, підпорядковувалась йому як частина цілому.
Закономірно, що навчальні і академічні літературні джерела вказують на непослабну увагу, яку надають фахівці проблемі єдності і взаємодії природного та соціального [10, 314 -315], біологічного і духовного [4, 249-250; 7, 159; 10, 315-316].
Якщо систематизувати концепції людини, відомі в історії людської думки з давніх часів до нашої доби, зосередившись на спільному та відмінному в калейдоскопі теорій та ідей, то побачимо певну диференціацію поглядів на сутнісні начала людини.
Насамперед, чітко виокремлюється природне начало, що вказує на людину, як на живу істоту [3, 210], для якої характерні дві головні ознаки - обмін речовин з навколишнім середовищем, в суті чого лежить споживання заради продукування життєвої енергії, та інстинктивна поведінка, котра полягає в реагуванні на сигнали зовнішнього середовища, іншими словами, в споживанні зовнішньої інформації. В підсумку, людина, як жива істота є „споживачем": споживає речовину для вироблення енергії і споживає інформацію для визначення шляхів і цілей споживання виготовленої енергії. Коротко, людина - це жива істота, що споживає енергію та інформацію. За переконанням більшості психологів і філософів, біологічна основа людини в значній мірі обумовлює соціальний та морально-психологічний аспекти її діяльності [2, 64].
Наступним бачимо соціальне начало, що перетворює людину в індивіда, для якого притаманні дві характеристики - здатність до праці як процесу створення необхідних для споживання благ та участь в комплексному спілкуванні, насамперед, мовному. Отже, людина індивідуалізується, співвідносячись чи контактуючи з оточенням, перш за все, соціальним [6, 122]. Бо індивід створює спільноту (спільно з собі подібними індивідами) і себе самого в цій спільноті, тобто індивід є тільки там, де є спільнота, як результат його діяльності, і спільнота (соціо) є тільки там, де є сукупна діяльність індивідів. Індивід творить спільноту, спільнота формує індивіда - і все це для та через виробництво життєвих благ, як матеріальних, так і духовних. У підсумку, людина як індивід, є „виробником": виробляє необхідні для її життєдіяльності блага і також формує відносини з іншими індивідами - учасниками виробничого процесу. Простіше, виробляє блага і відносини.
Нарешті, знаходимо духовне начало, що підносить людину до рівня особи, для якої основними характеристиками є усвідомлене сприйняття світу, котре завершується формуванням системи знань, та цілеспрямована творча діяльність, котра зорієнтована на пристосування предметів і явищ світу до потреб людини. В підсумку, людина як особа є „творцем": створює нову систему знань і створює новий світ, перетворюючи наявний згідно зі своїми інтересами. Простіше, творить свій світ і себе в світі.
Закономірно, що психологи в структурі особи бачать три рівні: емоційний, як наближений до природи; пізнавальний, як „зав'язаний" на взаємодію з оточенням; світоглядно-творчий, як спрямований на перетворення оточення, котре не відповідає потребам особи [2, 67].
Необхідно зауважити, що чіткої межі між природнїм, соціяльним і духовним джерельамеи не має і бути не може - вони випливають одне з одного, а також обумовлюють одне одного, впливають одне на одного…
![]() |
Традиційні живи́ни народньої кулїнарійи в Українському Стьепу під час мнясниць. (Декілька рецептів): |
Анатолїй КАРПУН, Костянтин ОЛЇЙНИК – козак Левушківського куреня Війська Запорозького Низового.
Кулїш
Дальеко в Стьепу, полюючи за «стьеповими людольовамеи», козак зі сьвоїми побратимамеи набирав у казанок чистої джерельної води, додавав туди дрібку сольи, дїставав із кулька (прив`язаного до кульба́ки [сїдльа]) жменьку чи дві прожареного в олії пшона. Осьтаннього слїд бульо кльасти в окріп у такій кількосьтї, аби кулїш кольи його знїмуть із вогню мав густину сметани. Тут же ж, біля струмка, виривав ся стьеповий часник і за півгодини товарисьтво споживальо знаменитий козьацький кулїш. Отсье й усье – жо́дного тобі кусочка свинячого сальа. Таким чином, назьва сьеї найвідомійшої козьацької страви походить від прив’язьаного до кульба́ки шкіряного кулька зі прожареним в олії пшоном.
Алье рецептів приготування кулїшу є дуже боагато. Сиелянеи чи чумаки для смаку і поживносьтьи додавальи до нього перепільок, рибу, в тому числї й суху тараню, м’ясо з сальом, гриби – такий кулїш у нас в Україні здавна назьивають польовим або береговим, бо варильи його здебільшого мисливцї чи рибальки, або ж косьарі дальеко в лузї на косьовицї. (Пре́цї́нь… приготування кулїшу – сье справа виключно чольовіча).
Ось – одеин із таких числьенних рецептів.
Інґредієнти:
На 120 г пшона: 800 г картоплї, 2 цибульини, 3 лаврових листка, 150 г сальа[1], 150 г м’яса, стольова льожка дрібно посїченої зельені петрушки та укропу.
Приготування:
Пере́бране й проми́те пшоно всипають у киплячу підсольену воду (прибльизно – 2 л), варять до готовносьтьи, додають нарізану кубикамеи картоплю, продовжують варити ше 25-30 хвильин. Потім кльадуть дрі́бно нарізане, підсмажене разом із посїченою цибульею сальо (і мня́со), кип’ятять » 5 хвильин. Перед подачею до стольу посьипають зельенню петрушки, укропу.
Вальентина НЕЛІНА
Усї пам’ятають вислїв: «Хлїб та вода — козьацька їда». Проте такий аскетизм у Бра́тчиків-Запорожцїв був рідкісним. Козьацька трапеза часто включальа більший набір страв – із борошна, круп, вильовльеної риби та упольованих зьвірів. Сальамаха, тетеря – сье архаїчні назьви уже застарільих страв часїв козьацьтва. Душенина, печеня – те, шо ми взяльи з кулїнарної спадщини предків, алье назьвальи по–сучасному. У часьи козьацьтва на Сїчі, зрозьумільо, куховарильи тїльки чольовіки. Крім кашоварів, у тих «відомчих їдальнях» працювальи пшономиї, різники, пекарі, хлїбодари і навіть сальотовки – умільцї, які добре вмільи товкти сольоне сьвиняче сальо для каші й гальушок.
Сальамаха – цье зьварене з водою житнє чи гречане борошно, засмажене олією. Тетеря – подїбне ва́риво на квасї з того ж борошна чи пшона. Сього дня знайдеть ся мальо тих, хто захоче готувати назьвані страви.
А от козьацькі гальушки – вони і в XXI столїттї гальушки, осьобльиво до вподоби дїтям, які – ше дальекі до переймання пробльемамеи зайвої ваги́. Тож добре розїтріть дві льожки сьвіжого вершкового масльа, вбийте яйцье і ше раз усье ретельно розїтріть. Всипте льожку борошна, трохи сольи і знову розїтріть – від цього процьесу значною мірою зальежить, наскільки смачні будуть гальушки. Тїсто для їх приготування має бути м’яке, алье замальо – рідким, його набирають чайною льожкою, кидають в окріп і варять. Ше одеин рецепт: закип’ятити півсклянки води з двома ложкамеи розьтопльеного масльа, поволї досьипати півсклянки борошна, посьтійно вимішуючи, аж поки тїсто почне відставати від країв посьудини; потїм вбити 4 яйця й ретельно потовкти масу. Отсье тїсто в окріп відправляємо льожкою. Найсмачнійші гальушки – кольи їх присмачити мальенькими шкваркамеи.
Кулье́ша – цье добре вимішана каша з дрібних круп або навіть борошна — попередньо – спасерованого. Із козьацьких часїв дїйшов рецепт гетьманської каши. Готують їйи із пшона. Зьварену крупу (300 г) викльадають на пательню, трохи обсмажують, вбивають яйцье, а потїм додають півлїтра сметани. Як закипить, зняти з вогню і дати охольонути. Згодом ульити дві чарки рому, трохи посьольодити і всье ретельно вимішати. Покльасти у змащену масльом і посьипану тертою булькою посьудину, ше зьверху зальити склянкою сметани і посьтавити упрівати до духовки чи печи.
Борщ із карасямеи на м’ясному бульйоні із яльовичини. Кольи м’ясо закипить, треба зняти шумовиння, посьольити й додати 10–16 горошин чорнього перцю, 2-3 – пахучого, одну гвозьдику, 2-3 лаврові листки і варити усье півтори-дві години на мальому вогнї. Далї покльасти 1-2 морквини, пів сельери, 2-3 кореня петрушки, один пастернак та цибульину. Бажано – й трохи зельенї петрушки та кропу. Кольи коріння зварильо ся, бульйон треба зняти і дати йому настояти ся іше 10-15 хвильин, процїдити. Окремо слїд зьварити гриби і квасолю. Почищені карасї обсипати борошном та обсмажити на олії. Потїм у бульйон дольити шклянку грибного відвару, покльасти готову квасолю, підсмажений на вершковому маслї сольодкий буряк, дольити льожку оцьту, посьольити та ше раз усье проварити. Насамкінець – укинути карасї та потримати на мальенькому вогнї 5-10 хвильин. Подавати з подрібненою зельенню петрушки та кропу.
Борщ з капустою та м’ясом по-козьацьки готують так. Для страви найкраще підїйде грудинка (0,5 кг), яку варять у трьох лїтрах води. На па́нві під мальеньким вогньем тушкують подрібнені: буряк, пів кореня сельери та морквину (потрохи підльиваючи воду чи бульйон). Через півгодини додають до коріння пошинко́вану капусту (пів качана). Кольи вона зм’якне, тре’ ви́кльасти вміст сковорідки до м’яса. На пательнї ж підсмажити подрібнену цибульину з мальенькими шматочкамеи сольонини, посьипати борошном і зарум’янити, щедро додавши чорнього мельеного перцю. Іше дольити трохи бульйону і ве́и́сипати вміст у борщ. Відразу покльасти у нього 7-8 горошин чорнього перцю, 1-2 льаврових листки та вльити 1-2 кавові льожки оцьту. Через 10 хвильин борщ буде готовий.
Козьаки в усї часьи любильи хрін і часто з оцьим кореньем готувальи страви. Наприкльад, порізану зьварену з корінням та цибульею сьвинину-сольонину можна приправити по–осьобльивому зробльеною хроновою заправкою. Натьертий хрін треба спочатку підсмажити на сковорідцї, кольи підрум’янить ся, додати 1-2 льожечки оцьту та трохи бульйону, покльасти льавровий льисток, 5-8 горошин чорнього перцю і посьтавити на вогонь, аби випарувати рідину. Потім додати льожку борошна, розьвести всье склянкою бульйону, додати півсклянки сметани і довести до кипіння.
Із хроном ранїйше готувальи щупака (можна взяти й иньшу рибу). Його шматки сольильи і викльадальи у посьудину з масльом, накривальи спочатку спареним кропом натьертим хріном, вльивальи склянку сметани і тушкувальи.
Невістка Івана Франка – Ольга у книзї «1-ша Українська загально-практична кухня», виданій у Кольомиї 1929 року, так описувальа козьацьке стольуваннє: «Найзьвичайнійшою стравою у куренях бульа сальамаха – житнє борошно, зьварене з водою й засмажене олїєю. На обід бульа зьвичайна тетьеря, шо варильася із пшона або житнього борошна на квасї. Опісля заїдальи варену або печену рибу, а шо риба «хоче пити», то бральи «михайльикамеи» мед, горільку, брагу або пиво. Їльи теж запорожцї гальушки, юшку з риби, кулїш із сальом чи олїєю або баранину, дичину, пташину. На вечерю подавальи ся частенько гречані гальушки з часником або – юшка з риби».
Більше про трапези часїв запорожцїв можна дознати ся, знайшовши видану у Львові 1990 року книжку «Козьацькі страви». Матьеріяльи до неї (зокрема і призабуті рецьепти) збиральи та упорядковувальи Яросьльав Мельничук та Богдан Карабін.
З лїтьературних джерель:
«...Гурти кухарів сьвоїми вельичезними тичкамеи–ложкамеи насипальи з киплячих казанів у здоровенні, часом у сажень в обхваті, дерев’яні миси готові страви: кулїш, рідку пшоняну кашу з сальом або гальушки, теж із сальом, зьвичайно, в скоромні днї, юшку з риби, борщ із щавльем і теж із сальом, а то із сухою рибою, з лящамеи і тараньею – і на вельиких жердинах розьносьильи їх по козьацьких кольах. І тодї починальо військо обідати...
...Потім, після гальушок, борщів і кульешів або після товченої цибульи з водою й сіллю, кухарі тягльи на широких дошках печеню – засмажених на рожнах кабанїв, волїв, турів і сайгаків».
Українська кухня під час Посьтїв
![]() |
Євгенія Петрівна СТЕПАНОВИЧ канд. істор. наук, ст. наук. прац. Інституту історійи України НАНУ |
(Закінченнє передруку Передмови –«До читачів!» із книги:
«Страви української кухнї в піст» автора даної статтї)
[…]
Маючи сьвободу і добровільно прагнучи очистити сьвоє тїло й душу, кождий житель України тим самим очистить душу Наційи, якій отсье так нинї потрібно. Перехід до нової епохи – нового тисячолїття – дуже скльадний у полїтичному, економічному пльані… Алье найбільше – в духовнім аспекті. Тому слїд дуже детально переглянути сьвоє житїє та житїє країни і всїляко прагнути до його покращення. Адже відомо, шо тільки Україна створильа на сьвоїй тьериторії істинний прообраз Хр[е]стиянської республїки за яким (прообразом) і буде відтворене суспільсьтво в майбутньому. (М.І. Костомаров, учений, котрий досьлїдив історичний розьвиток усїх націй та передбачив їхнє грядуще, вказував, шо саме на Вкраїні – в цьентрі всїх [т.зв.] «сльов’янських» народїв – відтворить ся той ідьеаль грядущого суспільсьства, який закльадено бульо Творцьем.)
Отже досьить важльиво в отсьей післячорньобильський скрутний час, кольи у всїх житьелїв нашої країни вражена нервова систьема, намагати ся зміцьнити сиебе́ вльасною вольею (сьебто – [віднови́ти й употу́жнити Віру], а цье, як відомо, вдаєть ся [налїпше] льише в Піст).
Окрім того досьлїдженнямеи підтверджено, шо скоро́мна їжа (м’ясна та мольочна) – в період Посьту, сьебто – в час, відведений для нашого очищення, ниесье́ в собі мінусовий заряд і тому приносьить шкоду для тїльа, а значить зашльаковує його і сье впльиває на стан Душі та, зьвичайно, на здїбносьтї людини, які зальежать від їйи вольового напруження.
Відомо з Біблїйи, шо одеин із царів Півнїчного царсьтва, дїзнавшись, шо на його країну йде вороже військо, наказав усьому сьво’му насьельенню дотримувати триденний Піст. Так удальо ся запобігти руйнаційи держави – відвернути війну.
Закльикаю ВАС наслїдувати цьому прикльадови для збиереження нашої України! Позьа Вірою – відсутня Сьвобода!
Петро ПАНЧЕНКО
акадьемік Міжнародньої
Сльов’янської акадьемійи наук
(Закінченнє передруку Післямови –«Очищеннє хвізичне й духовне» з книги: «Страви української кухнї в Піст» Євгенійи Петрівни Степанович)
[…]
Наші предки чудово вмільи цїнувати квасольку й бурячок, горіхи зі саду та гарбузи з городу, а чольовікам посьтійно додавальи до їжи сельеру та пастернак, активізува́льи їх осьобльивими напоямеи з трав, абеи «вночі був еньерґійний»[2]. Вони зберегльи для нас із вамеи рецепти тих страв, які споживальи у Піст, шо так смакуватимуть і дїтям, і чольовікам, і лїтнїм людям.
Згадайте: чи варильи ви хоч раз борщ з опенькамеи або – підсмаженими шматочкамеи риби? А гальушки, гарбузову кашу, гольубцї з пшона, деруни, затірку, зрази, кисіль? Якшо забульи – спитайте в лїтнїх людей. А ше вони підскажуть із десяток смаковитих страв із квасолї, шо замінить мнясо й допоможе тим, хто страждає від зниженого тиску крови, болїв у сугльобах при ревматизмі, має хорі нирки. Адже ті з нас, шо кілька років бульи позьбавльені можльивосьтьти виїхати у відпустку за межі України, сльабують унаслїдок захорювання підшльункової зальози. Тому зимовий Піст – чудова нагода озьдоровити ся. Сье майже льегко зробити, якшо споживати боагато овочів та хвруктів зі шкіркою, пити компоти з чорньосьльиву та кальини, їсти вівсяні й рисові каші.
Саме тому потрібно «ТРИМАТИ», як любильи говорити наші дїдусї й бабусї. Якраз «тримати» (витримувати), бо сье – дальеке від судження, шодо заборони вживання мняса, жирів. Отсье – ДУХОВНЕ ОЧИЩЕННЄ, адже завше вважальо ся вельиким гріхом образити людину в сї днї, побажати зльа комусь, посьварити ся з домашнїмеи чи сусїдамеи. Дуже часто під час Посьту чольовіки кидальи пальи́ти, позая́к очищений орґанїзм відмовляв ся сам од щоденної дозьи отрути, осьобльиво – якшо вживальи боагато бакльажанів.
Зрозьумільо – традицію зльамати досьить важкувато, навіть кольи сье пристойний обича́й. Набоагато просьтійше нарікати на важке житїє, відсутьнїсть кошьтів, поганий уряд або парши́ву медицину. Алье ж є речі – які в наших руках. Льише зьвичка жити буденно й льегковажно боро́нить сказати собі та сьвоїм рідним і бльизьким: «Ми самі винні, бо лїниві, байдужі. З понедїлька починаємо жити по-новому». Пре́цїнь – мальо сказати. Слїд нове житїє розьпочина́ти. Та надалї керувати ся сьею просьтою і разом з тим дуже важльивою справою. Керувати ся, аби бути ду́жим «ХВІЗИЧНО» й «ДУХОВНО».
Декілька рецептів страв
на час Посьтїв
Борщ з грибамеи
(Інґредїєнти: на 2 л води – 100 г грибів; 400 г картоплї; 250 г буряків; 300 г капустьи; по 50 г – моркви, цибульи, петрушки; 2-3 ст.л. томатної пасти; 100 г олійи; 2 ст.л. борошна. Сїль та спеції – за смаком.)
Сухі гриби замочити на нїч. Вранцї промити їх та добре проварити протягом 1-1,5 години. Покльасти в грибну юшку цибулю, петрушку, моркву. Буряк порізати сольомкою та протушкувати в олії на помірному вогнї, зальивши відваром із грибів. Проваренї гриби витягти на дошку, осьтудити і дрібно порізати. В грибну юшку покльасти картоплю, проварити до напівготовносьтьи й додати туди підготовльений буряк, пошатковану капусту та гриби. На олії просьмажити підготовльену дрібно посїчену цибулю, додавши до неї борщової заправи, томатної пасти з борошном. Протушкувати й покльасти в юшку. Посьольити, поперчити і перед подачею посьипати зельенню кропу та петрушки.
Юшка щавльева
(Інґредїєнти: на 1 л води – 300 г картоплї, 300 г щавлю, 70 г моркви та 50 г цибульи. 50 г олійи, 1 ст.л. борошна. Сїль та спеції – за смаком.)
В окріп покльасти порізану кубикамеи і підсмажену картоплю, почищену та дрібно порізану моркву, цибулю. Щавель дрібно порізати і протушкувати на олії, присипати борошном та ше раз просмажити, додавши (за бажаннєм) цибулю. Щавель викльасти в юшку, посьольити, поперчити і подавати до стольу з підсмаженими грінкамеи чи пісними пиріжкамеи.
Капусня́кпісний
(Інґредїєнти: на 2 л води – 400 г квашеної капусти, 400 г картоплї, по 50 г моркви й цибульи, 2-3 ст. л. рису чи пшона, 2 ст. л. борошна, 70 г. олійи. Сїль та спеції – за смаком.)
Промиту й добре відціджену квашену капусту протушкувати на олії 30-40 хвильин. В окріп покльасти картоплю, дрібно посїчену моркву та 2-3 стольові льожки рису чи пшона, добре їх промивши. Якшо кльасти пшоно, то його краще зварити окремо, промивши кілька разїв окропом. Притушковану капусту також покльасти в юшку, заправити просьмаженою цибульею з борошном. Юшку проварити до готовносьтьи й подавати тьепльою.
Юшка з кропиви
(Інґредїєнти: на 1 л води – 250 г картоплї, 400 г кропиви, 50 г цибульи, 50 г моркви, 50 г олійи. Сіль і спеції – за смаком.)
Нарвати зельеньої крапиви, добре промити їйи та, зальивши окропом, льишити на 10-15 хвилин. Зльити воду, порізати дрібно і протушкувати на олії при помірному вогнї. Далї окремо – в окріп покльасти дрібно порізану картоплю, моркву й цибулю, протушкувати в олії на пательні й додати льожку борошна. В юшку з картопльею покльасти притушковану кропиву та цибулю. Проварити 5 хвильин і подавати до стольу х овочевими котльетамеи.
Юшка рибна подвійна
(Інґредїєнти: на 1 кг щуки – 500 г дрібної риби. На 2 л бульйону – 399 г картопльи, 70 г цибульи.)
Щуку чи иньшу вельику рибу добре обробити, видальивши з нейи (та відкльавши для подальшого використання) гольову, пльавники, кістки. Порізати обробльену рибу шматкамеи і проварити в підсольеному окропі до готовносьтьи. Потім їйи витягти й охольодити. В рибний бульйон покльасти підготовльену дрібну рибу та пльавники, гольову щуки, кістки та проварити зі спецїямеи, цибульею, картопльею 40 хвильин, підльиваючи воду. Перед готовністю посольити за смаком. Готовий рибний бульйон процїдити й можна подавати до порційної риби, а можна зальити готові шматки щуки (або вельикої риби) і так їсти, притрусивши зельенню.
Мамальига
(Інґредїєнти: на 1 склянку кукурудзяної крупи – 2,5-3 склянки води. Сіль – за смаком.)
Кукурудзяне борошно висипати в казанок і підсушити, помішуючи дерев’яною льожкою. Запа́рити окропом, посьольитьи і, весь час помішуючи та підльиваючи окріп, заварити. Посьтавитьи у духовку на 15 хвильин. Готову мамальигу викльасти на дошку, порізати ниткою на порції й подавати з грибним чи овочевим соусом.
Грибний соус
(Інґредїєнти: на 500 г сьвіжих грибів – 1 цибульина, 100 г олійи, 2 ст. л. томатної пасти, 1 ч. л. сухої приправи, на кінчик ножа мельеного перцю. Сіль – за смаком.)
Сьвіжі гриби промитьи, зьваритьи. Ви́тягтьи й перекрутитьи на м’ясорубцї та протушкуватьи з цибульею, дольивши з грибів. Посьольитьи, додатьи сухої приправи, мельеного сухого кропу, перцю, томатної пасти й протушкуватьи на слабкому вогнї 10 хвильин. Грибним соусом польивають овочеві котльети, каші, відварені макарони, картоплю тощо.
Печена картопля
(Пекти в зальежносьтї від вельичини бульб 30-45 хвильин.)
Однакову за розьміром картоплю добре помитьи щіткою або почиститьи, викачавши в борошнї, посьольитьи та покльастьи на пательню чи на льист. Посьтавитьи в духовку на помірний вогонь і запекти.
(Про осьобльивосьтї Еньерґоінхвормаційних Вібрацій для даної рубрики див. у відтвореннях «Проєкцій зі Задзеркалля» і «Одухотворення Сьвічада» Архетипу «ПРОДУЦЬЕНТ» за статтею «ШТУРВАЛЬ ЗО́РЯНОГО МАХОВИКА ДОЛЬИ УКРАЇНИ»)
[1] До него ше додаєть ся, (причому – як обов’язковий ельемент) – старе́ сальо здїр (50 г). Про сье миенї́ (А.К.) повідомив Сиротюк Микольа Йосьипович – досьлїдник архі́вних матьеріяльей про Козьацьтво (Видатний лїтьературозьнавець і письменник – прозьаїк). Старе́ сальо здїр надає страві осьобльивий смак, притаманний іменно козьацькому кулїшу.
[2]Про такий активізо́ваний ГЕРБАТЕ́РІЙ уже бульа мова. Див.: Ґ/Ж – «Духовні Проєкції» за № 1(6) травень 2006 р. в рубрицї «Українська кухня та етнічний гербатерій» (стаття Світльани Ільїної –«Житїє в любові»).
(Продовженнє – далї буде)